ORTA ÇAĞ ALMANYA’SININ UNUTULAN BİLGE KADINI: GANDERSHEİM’Lİ HROTSVİT

Author :  

Year-Number: 2021-17
Yayımlanma Tarihi: 2021-12-02 14:47:54.0
Language : Türkçe
Konu : Genel Türk Tarihi
Number of pages: 108-123
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Orta Çağ, Avrupa tarihi kendi sürecinde toplumsal gelişim açısından büyük gizemler taşımaktadır. Bu gizemlerden biri de Orta Çağ ve Kadın ikileminde bulunmaktadır. Çünkü kadınının bir insan olarak varlığı, tarihin en gizemli sorusudur.  Kadının kendisinin yok sayılmaya çalışıldığı bir dönemde X. yüzyılda yaşamış olan Gandersheim’lı  Hrotsvit, Orta Çağ’ın en ünlü kadınlarından biridir. Kendisi edebiyat tarihinde önemli bir yere sahiptir. Soylu bir aileden gelen Hrotsvit, Gandersheim Manastırında bir rahibe olarak yaşamıştır. Hrotsvit o kadar özel bir şöhrete kavuşmuş ki bulunduğu manastır çalışmalarını rahatça sürdürebilsin diye özel bir statü kazanmıştır. Dolaysıyla Gandersheim Manastırı, özgür manastırlardan biri olmuştur. Hrotsvit, pek çok özelliğe sahiptir. İlk saksonya şairi, ilk kadın Alman şairi, Almanya’nın ilk dramatisti, ilk kadın tarihçisi ve Avrupa’da feminizmin öncülerinden biri olarak bilinmektedir. Romalı bir çok yazardan etkilenen Hrotsvit, eserlerini Terence’nin oyunlarını “feminist” bir revizyonla ele alarak yeniden yazmıştır. Hrotsvit, bir çift destan altı drama eseri ve bazı şiirsel eserler de yazmıştır. Ayrıca Orta Çağ boyunca manastırdaki rahibeler için ilk orijinal dramaları yazan kişidir. Eserlerinde kadınlara verilen önemi ve azizlerin yaşamlarını anlatmaktadır. Bu çalışmamızda ise Orta Çağ Avrupa’sında kadına verilmeyen değeri drama eserlerinde vurgulayarak anlatan Hrotsvit ve eserlerinin Avrupa tarihindeki önemi anlatılmaya çalışılacaktır.

 

Keywords

Abstract

It carries great mysteries in the history of medieval Europe in terms of social development. One of these mysteries are in the Medieval and Women’s  dilemma. Because the existence of  woman as a human is the most mysterious question in history .Hrotsvit of Gandersheim who lived in the 10th century that the woman herself was tried to be ignored, is one of the most famous women of the Middle Ages. She has an important place in the history of literature. Hrotsvit who came from a noble family, lived in the Gandersheim Monastery as a Nun. Hrotsvit gained such a particular reputation that he gained a special status so that he could continue his monastic work comfortably. Therefore, the Gandersheim Monastery has become one of the free monasteries. Hrotsvit has many features. She is known as the first saxon poet, the first woman German poet, Germany’s first dramatist, first woman historian and one of pioneers of feminism in Europe. Hrotsvit who was impressed by many Roman writers, rewrote Terence’s plays with a “feminist” revision. Hrotsvit wrote a couple of epic drama and some poetic works. She is also the person who wrote the first original dramas for nuns in the monastery during the Middle Ages. In her works, she describes the importance given to women and the lives of saints. In this study, we will try to explain the importance of Hrotsvit who told in her drama works emphasizing value not given to woman and her works in the history of medieval europe.

Keywords


  • ASTON, Elaine, “Finding A Tradition: Feminism and theatre history”, The Routledge Reader in Gender and Performance , (Ed. Lizbeth Goodman-Jane de Gay), Routledge, New York 2014, ss.35-40.

  • BONDS, Tara A., Voice in the Dramas of Hrotsvit of Gandersheim, Florida State University College of Arts and Sciences, (Doctoral Dissertation), 2014.

  • BOTTONI, Luciano, “Erken Ortaçağda Gösteri Sanatının İzleri”, Orta Çağ Barbarlar, Hristiyanlar, Müslümanlar, 2.Baskı , (Ed. Umberto Eco), (Çev. Leyla Tonguç Basmacı), Alfa, İstanbul 2014, ss.699705.

  • BURGESS, Henry Ernest, Hroswitha of Gandersheim: A study of the Author and Her Works, Montana State University, (Master’s Thesis), 1957.

  • CASE, Sue-Ellen, Feminism and Theatre , Routledge, New York 2014.

  • CLASSEN, Albrecht, “Hrotsvit of Gandersheim (Hroswitha) (ca. 935–after 972)”, Encyclopedia of Medieval Literature, (Ed. Jay Ruud), Facts On File, New York 2006, ss.322-324.

  • COCKIN, Katharine, “Introduction to Part One”, The Routledge Reader in Gender and Performance, ed. Lizbeth Goodman-Jane de Gay, New York 2014, ss.19-24.

  • CULLHED, Sigrid Schottenius, “Desire in Hrotsvith’s Hagiographical Legends”, Pangs of Love and Longing: Configurations of Desire in Premodern Literature , (Ed. Anders Cullhed, Carin Franzén, Anders Hallengren vd.), Cambridge Scholars Publishing, UK 2013, ss.204-215.

  • ÇAKMAK, Banu, “Batı’da Feminist Tiyatronun Oluşum Süreci”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, S.9, 2013, ss.23-33.

  • EVANS, Deanna Delmar, “Hrotsvit of Gandersheim (c.935-c.975)”, Catholic Women Writers: A Bio- Bibliographical Sourcebook, (Ed. Mary R. Reichard), Greenwod Press, Westport 2001, ss.169-175. FINGER, Angelika, Gertraud Wagner, “Frauen des Mittelalters: Die Dichterin Roswitha von Gandersheim”, Br Schulfernsehen, 2012, ss.1-7.

  • FRANKFORTER, A. Daniel, “Hrosthwitha c.932-1000”, Encyclopedia of Monasticism, (Ed. Wiiliam M. Johnston-Christopher Kleinhenz), Vol.1&2, Routledge, New York 2015.

  • HOTCHKISS, Valerie R., Clothes Make the Man: Female Cross Dressing in Medieval Europe, Routledge, New York 2000.

  • JANSEN, Caroline, “Clamor Validus” vs. “Fragilitas Sexus Feminei”: Hrotsvit of Gandersheim on the Agency of Women, Western Michigan University, (Master’s Thesis), June 2017.

  • K.P, Premkumar, Mapping Out a World of Their Own: A Reading of Women Playwrights in Contemporary British Theatre, University of Calicut, (Doctoral Dissertation), 2012.

  • KIDWELL, Jessica, Power and Patronage in Hrotsvit of Gandersheim’s Primordia Coenebii Gandeshemensis, George Mason University, (Master’s Thesis), Fall Semester 2017.

  • MCMILLIN, Linda A., “The Audiences of Hrotsvit”, A Companion to Hrostvit of Gandersheim (fl.960) Contextual and Interpretive Approaches, (Ed. PhylisR.Brown-Stephen L. Wailes), Brill, Leiden 2013, ss.311-328.

  • NAGEL, Bert, Hrotsvit von Gandersheim, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, Stuttgart 1965.

  • RANF, Patricia, Women in Western Intellectual Culture, 600–1500, Palgrave Macmillan, New York 2002.

  • SCHECK, Helene, Reform and Resistance: Formations of Female Subjectivity in Early Medieval Ecclesiastical Culture, State University of New York Press, Albany 2008.

  • STEVENSON, Jane , “Hrotsvit in Context: Convents and Culture in Ottonian Germany”, A Companion to Hrostvit of Gandersheim (fl.960) Contextual and Interpretive Approaches, (Ed. PhyllisR. BrownStephen L. Wailes), Brill, Leiden 2013, ss.35-62.

  • TARR, Judith, “Hrotsvit of Gandersheim”, An Encyclopedia of Continental Women Writers, (Ed. Katharina M.Wilson), Vol.I, Garland Publishing, New York 1991, ss.445-447.

  • TEKİN, Burcu, “Ortaçağ İspanya’sında Büyü, Büyücülük ve “La Celestina” Adlı Esere Yansıması”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, C.55, S.1, 2015, ss. 305-324.

  • TEMİZTÜRK, Halil, “Bingenli Hildegard: Orta Çağlı Bir Hıristiyan Mistiğin Perspektifinden ‘Öteki’ Algısı”, Oksident, C.1, S.1, 2019, ss.23-39.

  • The Middle Ages: An Encyclopedia for Students, (Ed.William Chester Jordan), Vol.2, Charles Scribner’s Sons, New York 1996.

  • ÜLGEN, Pınar, “Bir Ortaçağ Kadınının Aynasından Onur ve Varlık Olgusu: Christine De Pizan”, Uluslararası Bilim, Eğitim ve Teknoloji Araştırmaları Kongresi, Fakülte Kitabevi, Rize 2018, ss.161-167. WAILES, Stephen L. – Phyllis R. Brown, “Hrotsvit and Her World”, A Companion to Hrostvit of Gandersheim (fl.960) Contextual and Interpretive Approaches, (Ed. PhyllisR.Brown-Stephen L. Wailes), Brill, Leiden 2013, ss.3-22. WIEGAND, Sister M. Gonsalva, The Non-Dramatic Works of Hrosvitha Text, Translation, and Commentary, University of Saint Louis, (Doctoral Dissertation), 1936.

  • WIESNER-HANKS, Merry E., “Germanic Lands”, Women and Gender in Medieval Europe: An Encyclopedia, (Ed. Margaret Schaus), Routledge, New York 2006.

  • WILSON, Katharina M., “Hrosvit of Gandersheim (10th c.)”, Key Figures in Medieval European: An Encyclopedia, (Ed. Richard K. Emmersons), Routledge, New York 2006, ss.333-334. WILSON, Katharina M., “Introduction”, Hrotsvit of Gandersheim Contexts, Identities, Affinities, and Performances, (Ed. Phyllis R. Brown, Linda A. McMillin, Katharina M. Wilson), University of Toronto Press, Toronto 2004, ss.3-10. WILSON, Katharina M., “The Saxon Canoness: Hrotsvit of Gandersheim”, Medieval Women Writers, (Ed. Katharina M. Wilson), The University of Georgia Press, Athens 1984, ss.30-63.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics