RELIGIOUS STRUCTURE OF ALEPPO IN NINETEENTH CENTURY(JEWS, YEZIDIS,DURZUES,NASTURIDIES,CHRISTIANS)

Author :  

Year-Number: 2017-Volume 8
Language : null
Konu : HİSTORY
Number of pages: 151-163
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Osmanlı Devleti sınırlarının hemen hemen her yerinde farklı etnik yapılar bir arada yaşamaktaydı. XIX. Yüzyılda da durum Halep için de hemen hemen aynıydı. Halep önemli bir ticaret merkezi ve liman bölgesi olması dolayısıyla farklı devletlerin ilgisini çeken bir yer olmuştur. Halep’te Müslümanlar, Yezidiler, Dürziler, Nasturidiler, Yahudiler, Hristiyanlar bir arada yaşamışlardır. Bu dini topluluklar farklı kültürel yapılara sahip olmakla birlikte bazen aynı etnik kökenlerden gelmekteydiler. Müslüman Araplar ile Dürziler gibi.

Keywords

Abstract

Different ethnic societies had almost been living in all regions of Ottoman State. This situation were also same for Aleppo in nineteenth century. As Aleppo was a harbour city and commercial city, Many different countries were interested in Aleppo. Muslims, Yezidis, Durzues, Nasturidis, Jews, Christians were living together in Aleppo. These religious groups had different culturel structures but at the same time some of them were the same ethnic roots such as; Muslim Arabics and Durzues.

Keywords


  • Akköz H, 2016, Xıx. Yüzyılın Son Çeyreğinde Halep Vilayetinin Ekonomik Ve Sosyo-Kültürel Durumu

  • Akköz H, 2016, Xıx. Yüzyılın Son Çeyreğinde Halep Vilayetinin Ekonomik Ve Sosyo-Kültürel Durumu

  • Berber Ş. G,2012, Osmanlı’dan Cumhuriyete Geçişte Yahudilerin Türkiye Cumhuriyeti Devleti’ne UyumSüreci: (Moiz Kohen Örneği), Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/4, Fall 2012, pp. 1779-1800, Ankara-Turkey.

  • Borneman J, 2007, Syrian Episodes-Sons, Fathers, and an Anthropologist in Aleppo, Princeton University Press, Cambridge-UK.

  • Dalyan M. G; Doğan C, 2013, An Overview of 19th Century Yezidi Women Asian Social Science; Vol. 9, No. 7,s, 114.

  • Eroğlu C; vd,2012, Osmanlı Vilayet Salnamelerinde Halep, Orsam Kitapları, Ankara.Gölbaşı E ,2008,The Yezıdıs And The Ottoman State: Modern Power, Military Conscription, And Conversion Policies, 1830-1909, Boğaziçi Üniversitesi, s,26.

  • Heterodox Community, The Muslim World, Volume 103, JANUARY, p,24-40/ 2013 Hartfod Seminary.Published by Blackwell Publishing Ltd., 9600 Garsington Road, Oxford, OX42DQ, UK and350 Main Street, Malden, MA 02148 USA,pp,28-29.

  • İshakoğlu Ö, 2012, Suriye Tarihi Osmanlı Son Döneminde Edebi Ve Kültürel Hayat 1800-1918, Kabalcı Yayıncılık, İstanbul.

  • Kligman M. L, 2008, Ritual, Music, and Aesthetics of Syrian Jews in Brooklyn, Wayne State University Press, Detroit, Michigan.

  • Masters B,2001, Christians And Jews in Ottoman Arab Worlds, Cambridge University press, Cambridge. Nathan A. E, 1905, Jews İn Many Lands, The New Jewish Publication, Philadelphia, USA.

  • Schaebler B,2013, Constructing an Identity between Arabism and Islam: The Druzes in Syria, HartfordSeminary. Published by Blackwell Publishing Ltd. 9600 Garsington Road, Oxford, OX4 2DQ, UK and 350 Main Street, Malden, MA 02148 USA. DOI: 10.1111/muwo.12002,p,63.

  • Topkar K,2015, Osmanlı Filistin’inde Alman Kolonileri (1869-1917), Taş Mektep yayınları, İstanbul.

  • Tutar A,2010, XIX. Yüzyılın İkinci Yarısında Halep Şehrinin Kültürel Yapısı Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi/ İlahiyat Fakültesi Dergisi Yayınları,15,S,2,

  • Walter P. Zenner, (ed: David Levinson),1995, “Jews, Arabic Speaking”,Encyclopedia Of World Culture, G.K. Hall & Company An Imprint of Simon & Schuster Macmillan, New York V,ıx, p,134.

  • Zenner, W. P. (ed: David Levinson),1995, “Jews, Arabic Speaking”,Encyclopedia Of World Culture, G.K. Hall & Company An Imprint of Simon & Schuster Macmillan, New York V,ı

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics